Belastingaangifte is nooit leuk, maar als je een eigen bedrijf hebt (ZZP, VOF of BV) wordt dit algauw een serieuze klus. Dit uitbesteden bij een boekhouder is dus een goede oplossing. Ben jij ook benieuwd hoeveel geld je kwijt bent aan belastingaangifte wanneer je dit door een boekhouder laat doen? Van inkomstenbelasting en omzetbelasting tot vennootschapsbelasting en ICP: in deze blog gaan we uitgebreid in op de kosten van alle soorten belastingaangiftes.

Waar hangen de kosten van een belastingaangifte vanaf?

De kosten van een belastingaangifte bij een boekhouder zijn van diverse factoren afhankelijk. Welke dat zijn, verschilt per type belastingaangifte. Zo is de prijs van het laten doen van de aangifte vennootschapsbelasting en aangifte inkomstenbelasting afhankelijk van onder andere:

  • Omvang van de administratie
  • Fiscale eenheid of niet
  • Financieringen
  • Voorzieningen, gebouwen en terreinen
  • Wagenpark
  • Investeringsaftrek

Aangifte vennootschapsbelasting (bij een BV)

Een aangifte vennootschapsbelasting gebeurt jaarlijks. De kosten voor een aangifte vennootschapsbelasting zijn vaak onderdeel van de prijs voor de jaarrekening. Voor de vennootschapsbelasting zal de prijs variëren van € 100,- t/m € 300,- excl. btw. De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid activiteiten en de hierboven genoemde punten.

Aangifte inkomstenbelasting (VOF of EZ)

Een aangifte inkomstenbelasting gebeurt jaarlijks. Voor de Inkomstenbelasting moet je als ondernemer rekenen op prijzen tussen de € 150,- t/m € 300 excl. btw. Dat is exclusief een jaarrekening.

Aangifte loonheffingen

De aangifte van loonheffingen wordt maandelijks of per 4 weken verzorgd. Aangifte loonheffingen is inbegrepen in het maandelijkse tarief per werknemer.

Aangifte dividendbelasting

De kosten voor aangifte dividendbelasting zijn zo’n €55 excl. btw per keer, maar dit is exclusief uitkeringstoets. Om te bepalen of er wel dividend mag worden uitgekeerd, moet je die namelijk verplicht laten uitvoeren. Hier zijn we algauw enkele uren mee bezig, en deze kosten komen hier dus nog uurtje-factuurtje bovenop.

Aangifte omzetbelasting en ICP

De frequentie van omzetbelasting en ICP is meestal maandelijks of per kwartaal. De complexiteit van de aangifte omzetbelasting hangt af van wat er uitgezocht en uitgesplitst moet worden aan belastingposten. Voor de kosten moet je rekening houden met zo’n € 36,25 t/m € 72,50 excl. btw. Aan welke kant van deze prijsrange het tarief uitkomt, hangt dan af van de complexiteit van de administratie. Denk aan:

  • In welke landen wordt er geleverd
  • Is er sprake van ICP (samenwerking met andere EU-landen)
  • Welke activiteiten heeft een onderneming
  • Wie zijn de klanten (ondernemers of particulier)

Belastingaangifte laten doen als zakelijke klant?  Dan ook administratie uitbesteden

Wil je de belastingaangifte laten doen? Dan geldt voor zakelijke klanten dat die altijd hun administratie ook bij ons moeten uitbesteden. Dit is omdat wij als Appministrate alleen onze naam aan een belastingaangifte verbinden, als we 100% achter de juistheid van de administratie staan.

Belastingaangifte laten doen: je verdient de kosten makkelijk terug

Ze zeggen altijd: een boekhouder verdient zichzelf terug. Hoe dit zit? Een paar voorbeelden. Als we bijvoorbeeld de investeringsaftrek toepassen, dan kan dat leiden tot een belastingvoordeel waarmee we de kosten van de aangifte makkelijk voor je terugverdienen. En bij Inkomstenbelasting kun je soms middeling toepassen als je een piek hebt gehad qua belasting in een periode van 3 jaren. Die piek kun je dan evenredig verdelen over een periode van 3 jaar, wat leidt tot een belastingteruggaaf. Gunstig voor jou dus!

Interesse in het uitbesteden van je belastingaangiftes?

Wil jij je belastingaangiftes door ons laten uitvoeren, of wil je je oriënteren op wat dit voor jouw administratie gaat kosten? We beantwoorden graag jouw vragen en komen als je interesse hebt met een persoonlijk prijsvoorstel. Bel ons gewoon even!