Besteed je je administratie uit aan een boekhouder, dan worden er diverse tarieven berekend. Maar wat is nu eigenlijk de samenstelling van die kostenposten? Uit deze 4 belangrijkste diensten bestaat onze factuur.

1.    In- en verkoopadministratie

Verwerken van inkoop- en verkoopfacturen vormt een belangrijk onderdeel van de tarieven van een boekhouder. De hoogte hiervan hangt af van onder andere:

Het aantal inkoopfacturen

Logischerwijs is het inboeken van inkoopfacturen meer werk als dit er meer zijn.

Aantal verkoopfacturen

Ook het aantal verkoopfacturen speelt een belangrijke rol bij het bepalen van ons tarief.

Complexiteit van de facturen

Heb je een bedrijf met slechts enkele verschillende diensten of producten, waardoor facturen relatief eenvoudig van aard zijn? Of zijn ze complex, met diverse btw-codes, of lever je bijvoorbeeld producten of diensten aan het buitenland? Al deze factoren spelen mee bij de factuurverwerking.

Automatiseringsmogelijkheden

Is jouw administratie goed te automatiseren of lenen je facturen zich hier lastig voor? Over het algemeen geldt: hoe meer automatisering, hoe minder je kwijt bent.

Omdat elke administratie zo verschillend is, is het heel lastig om hier een bedrag aan te hangen. Wel kunnen we je een prijsindicatie geven van wat jouw administratie uitbesteden kost. Ga daarvoor naar deze pagina.

2.    Salarisadministratie

Heb je personeel, dan kun je je salarisadministratie bij ons laten uitbesteden. De tarieven hiervoor liggen rond de € 12,50 per maand per medewerker, inclusief aangifte loonbelasting.

3.    Belastingaangiften

Een van de belangrijkste onderdelen van je boekhouding en ook hetgeen dat het meest wordt uitbesteed: de belastingaangifte. Hieronder zetten we de verschillende belastingaangiftes als ondernemer op een rijtje:

Inkomstenbelasting

Voor de jaarlijkse Inkomstenbelasting zullen de tarieven voor een ondernemer variëren van € 150,- t/m € 300,- excl. btw. Dat is exclusief een jaarrekening. 

Omzetbelasting en ICP

Voor de omzetbelasting (ook wel simpelweg btw genoemd) kun je qua kosten aanhouden dat een bandbreedte van € 36,25 t/m € 72,50 excl. btw realistisch is. Heb je diensten in het buitenland, dan moet je aangifte doen van je intracommunautaire prestaties (ICP) oftewel de internationale inkomsten die je hebt verdiend. Dan kom je aan de hogere kant van de kosten te zitten, afhankelijk van onder andere in welke landen je levert en welke activiteiten je hebt. De omzetbelasting en ICP worden maandelijkse of per kwartaal aangegeven.

Vennootschapsbelasting

De tarieven voor het laten doen van de jaarlijkse vennootschapsbelasting liggen ongeveer tussen de € 100,- en € 300,- excl. btw. De aangifte Vennootschapsbelasting is bij ons vaak onderdeel van de prijs voor de jaarrekening.

Dividendbelasting

Heb je een vennootschap en keer je aandeelhouders dividend uit? Dan moet je hierop dividendbelasting inhouden, waarvan je aangifte moet doen. Het is lastig om hier een exact prijskaartje aan te hangen, want in principe moet je hiervoor ook een uitkeringstoets laten doen.

Loonheffing

Aangifte voor de loonheffing is maandelijks of per 4 weken. Dit is inclusief als je de salarisadministratie bij ons uitbesteedt.

4.    Jaarrekening

Het opstellen van de jaarrekening is een jaarlijks terugkerende kostenpost. De tarieven hiervoor liggen voor een eenmanszaak zo rond de € 950,- tot € 1.000,-, terwijl dit voor een vennootschap uiteen kan lopen tussen de €1.500,- tot meer dan €5.000,- per jaar, afhankelijk van de complexiteit en omvang van de administratie. De kosten voor de jaarrekening zitten bij ons altijd in de maandprijs inbegrepen.

Wil je een kostenindicatie?

Bij Appministrate werken we met vaste maandbedragen. Makkelijk, want zo weet precies waar je aan toe bent. Uiteraard stemmen we de tarieven van tevoren met je af.

Ben je benieuwd naar een indicatie van jouw maandelijkse tarief als je ons je boekhouding laat doen? Vul onze calculator in of bel ons.